HSP loopbaan begeleiding

Mindfulness Based Cognitive Therapy

Drie tips voor onderwijs- en zorgmanager

Leer de behoeften van uw hoog sensitieve medewerker kennen en dring uw ziekteverzuim t

Bent u al bekend met het begrip hoog sensitieve personen (HSP)? Vrij vertaald naar werknemers; de gepassioneerde, maatschappelijk betrokken en loyale medewerkers die vaak kiezen voor een baan in het onderwijs of de zorg?

Ze leveren binnen uw organisatie essentiële bijdragen, maar zijn ook gevoelig voor stress en bijbehorende ‘’vage’’ (psychosomatische) klachten. Verzuim is daar een logisch gevolg van. Toeval dat net in de branches waar veel HSP-ers werken het verzuim hoog is? Ik denk van niet..

Wilt u dus uw verzuimcijfers omlaag brengen dan loont het om u te verdiepen in de behoeften van HSP-ers. Zij hebben namelijk behoeften die net even anders dan anders zijn, maar als u zich daarvan bewust bent kunt u daar uw voordeel mee doen.

Ik ga u helpen door drie direct toepasbare tips te geven over hoe HSP-ers aan te sturen op een manier die voor hen prettig is, zodat u ook deze medewerkers gezond en tevreden kunt houden en onnodig ziekteverzuim kunt voorkomen:

TIP 1: ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN; RUST, RUST EN NOG EEN RUST
Een rustige werkplek is voor een HSP-er heel belangrijk om goed te kunnen functioneren. Bij voorkeur geeft u een HSP-er een eigen kamer of de mogelijkheid om vanuit huis te werken. Hoe minder prikkels hoe beter hij/zij zal functioneren. Veel HSP-ers zullen baat hebben bij een parttime dienstverband. Naast hun veeleisende baan hebben ze zo de kans om de rust te nemen die nodig is om alle indrukken te laten bezinken en opnieuw op te laden. Vermijd stress en te hoge werkdruk bij deze medewerkers zo veel mogelijk en als dit niet mogelijk is praat hier dan geregeld over.

TIP 2: LEIDERSCHAPSSTIJL; VOOR EEN AUTHENTIEK LEIDER GAAT EEN HSP-ER DOOR HET VUUR
Maak, voordat u überhaupt een overleg begint, eerst op gevoelsniveau contact. Vraag hoe het met iemand is. Neem hiervoor (zo veel mogelijk) de tijd. ‘werkelijk’ contact is essentieel voor een HSP-er en voorwaarde voor een productieve werkrelatie. Daarnaast is het voor een HSP-er van belang dat u als leidinggevende ‘op orde’ bent. Wanneer er bij u (heftige) emoties spelen kan dat, zonder dat u zich daar bewust van bent, uw HSP medewerker van slag maken. Probeer zelf uw emoties te managen (schakel evt. hulp hierbij in) of als dit niet mogelijk is, ben er zo eerlijk mogelijk over. Zo verstoort het uw werkrelatie met uw HSP medewerker zo min mogelijk en vermijd u conflicten.

TIP 3: BELONINGSSYSTEEM; EEN GEMEEND SCHOUDERKLOPJE IS VELE MALEN BELANGRIJKER DAN EEN FIKSE BONUS
Het idee is misschien even wennen, maar voor een HSP-er is geld geen belangrijke drijfveer. Motivatie komt vrijwel geheel van binnenuit. Bonussen / salarisverhogingen; het zal een HSP-er niet sneller laten lopen. Een gemeend schouderklopje of oprechte aandacht daarentegen maken dat hij/zij gaat stralen en met plezier hard voor u zal willen werken.

Kortom: wilt u uw verzuimcijfers omlaag brengen dan loont het om u te verdiepen in de behoeften van HSP-ers. Voor de aansturing van HSP-ers zijn in dit artikel drie direct toepasbare tips gegeven die u daarbij kunnen helpen: zorg voor rustige arbeidsomstandigheden, hanteer zo veel mogelijk een authentieke leiderschapsstijl en vergeet niet zo af en toe een gemeend schouderklopje te geven.

 

©Jitka van Roermund, 2016

Jitka van Roermund, Loopbaancoach & -adviseur, Oranjestraat 10, 7451 CC Holten, 0653261174, info@hsploopbaanbegeleiding.nl