HSP loopbaan begeleiding

Mindfulness Based Cognitive Therapy

3 Voedingstips voor HSP-ers om hun werkdag fit door te komen

Een vaak gehoorde klacht van HSP cliënten (hoog sensitieve personen) is dat ze het lastig vinden om de werkdag fit en energiek door te komen. Vaak beginnen ze fit aan hun dag, maar stort hun energieniveau gedurende de dag steeds meer in en komen ze aan het eind van de dag uitgeput thuis. De volgende dag beginnen ze dan al minder fit en zo zet de negatieve spiraal zich voort gedurende de werkweek. Het weekend dient vervolgens alleen nog maar om bij te tanken. Waarna de volgende werkweek zich alweer aandient.. Herken je dit?

Een vervelend probleem! Veel fijner zou het zijn als je niet alleen de dag fit en energiek begint, maar dat gevoel ook de hele dag weet vast te houden. Genoeg energie hebt om alles aan te kunnen wat het werkende leven van je verlangt en dat je na het werk nog energie over hebt om leuke dingen te doen..

Ik ga je daarbij helpen door je drie voedingstips te geven die voor iedereen van belang zijn, maar helemaal voor jou als HSP’er om je lekker te voelen tijdens je werkdag:

TIP 1: EET REGELMATIG IETS GEZONDS OM JE SUIKERSPIEGEL OP PIJL TE HOUDEN.

Een lekker reep om je energiedip tegen te gaan? Verleidelijk, maar je kunt het beter niet doen. Je zult je even wat fitter voelen, maar na verloop van tijd zal je lichaam de grote hoeveelheid suiker gaan compenseren door extra insuline aan te maken. Het gevolg; je krijgt juist een energiedip. Wil je, je de hele dag energiek voelen dan kun je beter zorgen voor een stabiele suikerspiegel door regelmatig (om de 2 a 3 uur) iets gezonds te eten. Goede voedingsmiddelen voor op het werk die relatief makkelijk te maken / mee te nemen zijn en langdurig energie geven zijn:

Lunch: eenvoudige salade van ijsbergsla met komkommer en/of radijs en/of tomaat en/of komkommer en/of kipfilet. Kies uit wat je lekker vindt en in huis hebt en varieer. Handig is om e.a. de dag van te voren klaar te maken en mee te nemen in bakjes, zodat het tussen de middag nog lekker vers is. Een gezond en lekker sausje voor over je salade koop je eenvoudig bij de natuurvoedingswinkel.
- Tussendoor: walnoten, amandelen, studentenhaver, rozijnen, avocado. Tip: bij de Aldi hebben ze een mooi assortiment onbewerkte noten voor een klein prijsje.

TIP 2: DRINK WEINIG OF GEEN KOFFIE

Veel koffie drinken is verleidelijk als je, je even niet zo energiek voelt. Maar niet altijd even verstandig, zeker niet voor jou als HSP’er. Voor jou is het van belang het aantal prikkels op een dag te minimaliseren. Een drukke werkdag geeft al veel prikkels. Denk aan geluid, licht, emoties van jezelf, van collega’s, je baas, etc. Het is dan ook aan te raden extra prikkels in je voeding, bijvoorbeeld in de vorm van cafeïne, zo veel mogelijk te vermijden. Uiteraard is een beetje koffie om op te starten geen probleem, maar hou het bij voorkeur bij één kopje of ga over op de cafeïnevrije variant. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat cafeïnevrije koffie prima smaakt. En je hebt nog steeds een gezellig ‘koffiemoment’. Koffie vervangen door kruidenthee kan natuurlijk ook.

TIP 3: NEEM DAGELIJKS EXTRA MAGNESIUM

Magnesium is een belangrijk mineraal in je lichaam wat o.a. zorgt voor geestelijke balans en ontspanning. Of simpel gezegd; het maakt dat je minder gevoelig bent voor stress. En omdat gevoelige mensen ook gevoeliger zijn voor stress is het echt aan te raden dagelijks een vitaminesupplement te nemen om je magnesiumvoorraad op pijl te houden (of aan te vullen na een stressvolle periode).

Wil je, je de hele werkdag fit en energiek voelen dan loont het dus de moeite te letten op je voeding. Door je suikerspiegel op pijl te houden, weinig koffie te drinken en elke dag extra magnesium te nemen zul je, je al op korte termijn een stuk beter gaan voelen!

Met dank aan Magda Louwerse, klassieke homeopathie, voor het meedenken over geschikte ‘kantoor-voeding’

 

©Jitka van Roermund, 2016

Jitka van Roermund, Loopbaancoach & -adviseur, Oranjestraat 10, 7451 CC Holten, 0653261174, info@hsploopbaanbegeleiding.nl