HSP loopbaan begeleiding

Mindfulness Based Cognitive Therapy

5 Tips hoe je, je als gevoelige man staande kunt houden in de kantoorjungle

Zoals al in eerdere artikelen gezegd is de huidige prestatiemaatschappij, zoals we die in het westen kennen, niet de meest prettige omgeving voor een HSP’er om in te leven en werken. Hoogsensitiviteit is een nuttige eigenschap, maar wordt vaak niet zo beschouwd in onze maatschappij.

Bovenop de heersende maatschappelijke normen en waarden hebben mannelijke HSP’ers ook nog te maken met ‘mannelijke’ verwachtingspatronen. Waar een gevoelige aard bij een vrouw (soms) nog wel (enigszins) gewaardeerd wordt is dit vaak niet het geval bij mannen, waardoor zij het in bepaalde gevallen nog moeilijker hebben om zich staande te houden.

Hooggevoeligheid wordt bij hen in veel gevallen gezien als overgevoelig, zwak of verlegen. Of men beschouwt het als slachtoffergedrag. Bij mannen worden eigenschappen als goede prestaties, extraversie, welsprekendheid en lichamelijke kracht vooral gewaardeerd1.

Dit verwachtingspatroon in combinatie met de enorme hoeveelheid prikkels die op een kantoor dag op hen afkomen is voor veel werkende HSP mannen erg lastig. Voor hen is het soms echt overleven op kantoor. Vaak kampen ze met fysieke en / of psychische klachten als; hoofdpijn, maag- en / of darmklachten, chronische vermoeidheid, slapeloosheid en depressiviteit. Om niet ‘zwak’ over te komen onderdrukken ze de klachten met bijvoorbeeld antidepressiva of ze trekken zich helemaal terug en melden zich ziek.

Jammer, want zo hebben ze niet meer de kans hun unieke talenten in te zetten.. Maar gelukkig kan het ook anders! Daarom speciaal voor hen 5 tips hoe je, je als gevoelige man staande kunt houden in de kantoorjungle:

1. Houd een rustiger tempo aan. In veel bedrijven ligt het tempo erg hoog. Hoewel het de meest ‘makkelijke’ weg is om je aan te passen en mee te gaan met de stroom is dat niet aan te raden voor jou als HSP’er. Het tempo ligt te hoog en je zult zo te vaak over je grenzen gaan met fysieke of psychische klachten tot gevolg. Maar hoe doe je dat dan in de praktijk? Bewustwording en een rustige start van de dag kunnen helpen. Een paar minuten mediteren helpt bijvoorbeeld om de dag rustig en bewust te beginnen. Je loopt dan minder kans om je mee te laten voeren met het tempo van anderen. Ook time management (wat is nu echt urgent en wat kan eventueel wachten of door een ander worden gedaan) is aan te raden. Je houd dan je eigen programma aan en ook dan is de kans minder groot dat je mee gaat rennen en bewegen in de waan van alle dag. Een hele uitdaging, maar heel prettig voor jezelf als het je daadwerkelijk lukt een ander tempo aan te gaan houden. En je kunt zo ook nog een mooie inspiratiebron zijn voor je collega’s die ongetwijfeld jaloers op je zullen zijn dat je en veel gedaan krijgt en er relaxt bij zit.

2. Blijf bij jezelf. Het is van belang dat je gedurende de dag bij jezelf blijft en niet te veel energieën oppakt van anderen. Dit is een lastig punt en vergt tijd en oefening. Maar wat helpt en wat je al kunt doen zonder professionele begeleiding is consequent pauze nemen. Liefs om de twee uur, maar in ieder geval een goede lunchpauze. Laat je niet verleiden tot een snel boterhammetje achter de computer omdat je collega’s dat ook doen, maar neem echt even een half uur tot een uur middagpauze en doe een kleine bewustwordingsoefening. Je kunt bijvoorbeeld even snel bij jezelf nagaan hoe je, je voelt. Voel je, je (nog steeds) energiek? Ben je moe? Of ben je erg moe? Je hoeft niets te veranderen, ben je er alleen even bewust van. Dat helpt al een heel stuk. Voel je, je opgelaten om je even af te zonderen als anderen doorwerken? Niet nodig, van cliënten krijg ik vaak terug dat andere collega’s het inspirerend vinden als je wel pauze neemt en na verloop van tijd soms zelfs je goede voorbeeld overnemen en mee gaan doen.

3. Let op je voeding. Een hele praktische en effectieve methode voor meer energie en prikkelreductie is het eten van de juiste voeding. Eerder schreef ik hierover het artikel ‘Drie voedingstips voor HSP’ers om hun werkdag fit door te komen’. Ik raad je aan dit te lezen2. Samenvattend: eet regelmatig iets gezonds om je suikerspiegel op pijl te houden, drink weinig of geen koffie en neem dagelijks extra magnesium. Je zult zien dat je, je al op korte termijn een stuk beter gaat voelen.

4. Durf je talenten te laten zien. Naast het ongemak wat je misschien ervaart van je HSP eigenschap moet je vooral niet vergeten dat het ook een talent is wat je kunt inzetten. Zo kun je als HSP’er vaak complexe situaties goed doorzien. En ook kun je vroegtijdig problemen (in een team) aanvoelen. Als je hier op een juiste manier over kunt en durft te communiceren kan dat ontzettend waardevol zijn voor een bedrijf. Durf je unieke talent in te zetten en te laten zien!

5. Wacht niet te lang met hulp zoeken. Blijf je worstelen met je hooggevoeligheid? Of vermoed je dat hooggevoeligheid weleens de achterliggende oorzaak kan zijn van de problemen die je ondervind? Zoek dan tijdig, bij voorkeur professionele, hulp. Zowel jij zelf als je werkgever zijn er bij gebaat.

Kortom: kantoorsituaties zijn lastig voor alle HSP’ers in verband met de grote hoeveelheid prikkels, maar extra lastig voor mannelijke HSP’ers vanwege heersende ‘mannelijke’ verwachtingspatronen. Om je staande te houden op kantoor zijn er verschillende dingen die je kunt doen als mannelijke HSP’er; een rustiger tempo aanhouden, bij jezelf blijven, op je voeding letten, je talenten laten zien en tijdig hulp zoeken. Zo voorkom je fysieke en psychische klachten en kun je, jouw talenten ook op de lange termijn blijven inzetten.

©Jitka van Roermund, 2016

Jitka van Roermund, Loopbaancoach & -adviseur, Oranjestraat 10, 7451 CC Holten, 0653261174, info@hsploopbaanbegeleiding.nl