HSP loopbaan begeleiding

Mindfulness Based Cognitive Therapy

10 Tips om als HSP-er langdurig prettig en gezond te kunnen werken

Veel hoog sensitieve personen ondervinden problemen in hun werkende leven. Vaak speelt een (te) hoge werkdruk en / of overprikkeling daarbij een belangrijke rol. Soms met serieuze gezondheidsklachten tot gevolg.

Zonde, want het kan zeker anders. Rustiger, minder gehaast, effectiever. In dit artikel vertel ik 10 dingen die je kunt doen om jouw werkdruk te verlagen en om overprikkeling te voorkomen, zodat je langdurig prettig en gezond kunt werken.

  1. Zorg voor voldoende rust in je privé leven
    HSP’ers hebben ten opzichte van andere mensen meer tijd nodig om tot rust te komen en alle indrukken van de dag te laten bezinken. Na een dag werken kan het voelen of je hoofd ‘’overvol is’’. Door rust te nemen kunnen alle indrukken bezinken en kom je weer tot jezelf. Vergelijk het met een troebele vijver. Wanneer je deze een tijdje met rust laat bezinkt alles en wordt het water weer helder. Voldoende rust nemen naast je werk is essentieel om goed te kunnen functioneren.
     
  2. (h) Erken je grenzen en bewaak deze
    HSP’ers hebben de neiging om te willen helpen en zijn anderen graag van dienst. Een mooie eigenschap uiteraard, maar je kunt jezelf erdoor uitputten als je te veel geeft. Wat te veel is verschilt van persoon tot persoon en ook per relatie en situatie. Het goed kunnen aanvoelen van je eigen grenzen en deze op non-conflictueuze wijze bewaken is essentieel om je energie op pijl te houden. Het vergt oefening om dit te kunnen, maar dit is zeker te leren. Stap 1 in grenzen aanvoelen en bewaken is meer lichaamsbewustzijn. Dit kan je oefenen door bijvoorbeeld elke dag een korte lichaamsgerichte meditatie te doen. Op internet zijn er genoeg te vinden, sommigen zelfs gratis.
     
  3. Doe wat bij je past
    Wanneer je zomaar wat doet of je laat meeslepen door wat anderen van je verwachten mis je een bepaalde focus. Dit hoeft niet erg te zijn, maar het kan wel problemen geven. Bijvoorbeeld bij het kiezen van wat je wel en niet wilt doen (op een dag). Als je niet weet waar je naartoe wilt werken of wat je (op de langere termijn) wilt bereiken kun je teveel gaan doen of het gevoel hebben ‘geleefd te worden’.

    Veel fijner is het om je werk (en leven) zelf te sturen, maar dan moet je natuurlijk wel weten waar je naartoe wilt.. Dit is een veel voorkomend probleem, dus reken het jezelf niet al te hard aan als je jouw focus nog niet te pakken hebt. Het verder verkennen (evt. met hulp) van waar je naartoe wilt en waar jouw prioriteiten liggen is echter wel aan te raden, omdat je er effectiever door wordt en je rustiger gaat voelen. Dubbel profijt dus, wie wil dat nu niet..
     
  4. Luister naar je gevoel
    In de waan van alledag en zeker in een overprikkelde modus hebben we de neiging om ‘in ons hoofd’ te gaan zitten. Klinkt misschien raar, maar je kent het vast wel, zo’n situatie dat je alsmaar zit te denken en piekeren.. Dit is een onprettige toestand en het helpt je ook niet verder.

    Beter kun je proberen in contact te komen met je gevoel via lichaamsbewustzijn. Je lichaam geeft vaak signalen af die je heel veel kunnen vertellen over wat wel en niet goed voor je is. Het probleem is echter dat de meeste mensen zich hier niet van bewust zijn. Een beter lichaamsbewustzijn geeft je toegang tot alle informatie die je nodig hebt om bijvoorbeeld een goed besluit te kunnen nemen in een lastige situatie.Lichaamsbewust worden blijkt in de praktijk voor veel mensen lastig, maar ook hier geldt; zeker niet onmogelijk. Met de juiste training en begeleiding is dit – net als andere vaardigheden – gewoon te leren. Zie tip 2 voor een praktische eerste oefening.
     
  5. Houd een professionele afstand tot collega’s, leidinggevenden, klanten en overige zakelijke contacten
    Voor sommige HSP’ers zal dit advies raar klinken, aangezien je als HSP’er graag warme contacten onderhoudt met de mensen om je heen. Op zakelijk gebied ligt dit echter wel iets anders. Het is prettig en fijn om een warme band op te bouwen met de mensen uit je zakelijke kring, maar kijk uit dat je niet in de valkuil trapt om emotioneel te betrokken te raken.

    De kans bestaat dan dat je energetisch leeggezogen wordt, vaak zonder dat je, je daar bewust van bent en ook zonder dat de ander je dat bewust ‘aandoet’. Bewustwording van en oefening in het aanhouden van een juiste professionele afstand is aan te raden. Zie ook de uitleg bij tip 2.
     
  6. Let op werkstress
    Dit punt is uiteraard voor iedereen van belang, maar aangezien HSP’ers vaak niet alleen mentaal, maar ook nog fysiek heftig reageren op stress is structurele stress voor hun extra schadelijk voor hun gezondheid. Af en toe een tandje bijzetten of stress verdragen omdat de situatie daar tijdelijk om vraagt is geen probleem, maar langdurig overwerken of langdurige blootstelling aan (overmatige) stress moet je absoluut vermijden.

    Heb je het gevoel dat dit op jou van toepassing is? Maak dit dan bespreekbaar op je werk. Je leidinggevende is het eerste aanspreekpunt hiervoor, maar je kunt het ook bespreken met de bedrijfsarts of een externe coach of hulpverlener.
     
  7. Vergeet je pauzes niet
    Het lijkt een open deur, maar in de praktijk gebeurt het vaak dat we druk zijn en de pauzes overslaan. Ook hier geldt; dit is voor niemand aan te raden, maar zeker voor HSP’ers niet. Het is voor je gezondheid en welzijn essentieel om tijdig te ontspannen, zodat je niet overprikkeld raakt. Ontspannen kan het best buiten en bij voorkeur in de natuur. Begin eens met een dagelijkse lunchwandeling, weer of geen weer, gewoon gaan en je zult zien dat je, je s ’middags een stuk fitter voelt.
     
  8. Leer plannen.
    Zoals al eerder genoemd zijn we geneigd ons te laten leiden door de ‘waan van alledag’. Je komt op het werk en gaat simpelweg maar aan de slag. Je pakt op wat gedaan moet worden zonder na te denken. Wat dan kan gebeuren is dat je, je teveel bezig gaat houden met urgente - niet belangrijke echte werk- zaken. Je dag vliegt voorbij, maar je komt niet toe aan je ‘echte werk’ (kerntaken).

    Herkenbaar? Dan kan ik je aanraden je te gaan verdiepen is time management en deze principes te gaan toepassen in je werk. Ook hier geldt; met de juiste kennis, begeleiding en oefening kun je, je deze principes goed eigen maken. Het levert je uiteindelijk veel rust en een tevreden gevoel op wanneer je, je richt op de belangrijke taken die gedaan moeten worden. Het voorkomt ook dat je moet overwerken (omdat je gedurende de dag niet toe bent gekomen aan je kernactiviteiten) en levert je dus meer tijd voor jezelf op die je goed kunt gebruiken om op te laden voor de volgende werkdag.
     
  9. Ontwikkel je professionele vaardigheden
    Deze tip sluit aan bij bovenstaande tip over plannen. Plannen is een voorbeeld van een vaardigheid die je, je kunt aanleren om je werkende leven te vergemakkelijken. Maar zo zijn er nog veel meer vaardigheden die je kunt leren. Denk aan: verkoopgesprekken voeren, presentaties houden, communicatietechnieken, mindfullness technieken, etc. Ik merk in de praktijk dat klanten veel profijt hebben van het aanleren en toepassen van dergelijke vaardigheden.
     
  10. Zoek tijdig hulp!
    Vaak zijn HSP’ers bescheiden mensen die anderen niet tot last willen zijn, maar hiermee doe je jezelf en ook je omgeving te kort. Realiseer je dat anderen je graag willen helpen, maar dat dit alleen kan als jij je problemen bespreekbaar durft te maken en je open stelt voor begeleiding.

    Je kunt je hiervoor bijvoorbeeld wenden tot een collega met wie je een vertrouwensband hebt of een officieel vertrouwenspersoon binnen de organisatie. Hou je het liever helemaal buiten je werk zoek dan een (loopbaan) coach of therapeut met wie je een klik hebt en van wie je het gevoel hebt dat hij / zij je echt verder kan helpen.

    Er zijn verschillende dingen die je als HSP’er kunt doen om je werkdruk te verlagen en overprikkeling te voorkomen. In dit artikel werden tien tips gegeven die je direct kunt toepassen. Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen of wil je vrijblijvend praten over jouw situatie? Dan kun je contact met me opnemen voor vrijblijvend advies. Dit kan telefonisch of per email. Je vraag wordt altijd vertrouwelijk behandeld.

 

©Jitka van Roermund, 2017

Jitka van Roermund, Loopbaancoach & -adviseur, Oranjestraat 10, 7451 CC Holten, 0653261174, info@hsploopbaanbegeleiding.nl