HSP loopbaan begeleiding

Mindfulness Based Cognitive Therapy

Ben je moe van het eindeloos piekeren?

3 tips voor meer rust in je hoofd!

Veel mensen, en hoog sensitieve personen in het bijzonder, hebben last van piekeren. Gedachten die maar komen en komen en alsmaar in rondjes blijven draaien en rondspoken in je hoofd. Het is soms om gek van te worden! Een niet te vergeten erg vermoeiend..

Logisch dus dat ik nogal eens de vraag krijg; wat moet ik nu doen om die gedachten stop te zetten, zodat ik eindelijk de rust krijg waarnaar ik verlang? In dit artikel ga ik in op deze vraag en geef ik je 3 tips waar je direct zelf mee aan de slag kunt! Maar eerst vertel ik je wat vaak geprobeerd wordt, maar wat niet werkt (althans niet op de lange termijn), zodat je niet in die valkuil hoeft te trappen.

Veel mensen die last hebben van piekergedachten zoeken de oplossing in manieren om hun gedachten stop te zetten. Dit zal niet werken. Niemand kan zijn / haar gedachten stop zetten. Hoe harder je dit probeert hoe meer aandacht je besteed aan je gedachten. Dit is onwenselijk, want gedachten hebben de neiging om andere gedachten op te roepen. Hoe meer aandacht je besteed aan je piekergedachten hoe meer dit andere piekergedachten zal oproepen. Zo kun je in een negatieve spiraal terecht komen.

Wat helpt dan wel als je meer rust wil in je hoofd? Dat ga ik uitleggen in dit artikel. Ik geef je 3 tips waar je direct zelf mee aan de slag kunt.

Tip 1: neem je gedachten niet te serieus

Gedachten zijn maar gedachten. Er is geen noodzaak om ze heel serieus te nemen of ze te zien als de absolute waarheid. Veelal berusten gedachten niet eens op waarheid. Mensen maken veel denkfouten. Goed om je te realiseren.. Ook piekergedachten over dingen die mis zouden kunnen gaan of denken over wat zou kunnen gebeuren zou ik met een korreltje zout nemen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de meeste van de zaken waarover we piekeren, de dingen die mis zouden kunnen gaan, in werkelijkheid helemaal niet mis gaan! Je hiervan bewust zijn helpt al om minder ‘’in de ban’’ te zijn van je gedachten en meer rust te ervaren.

Stap 2 erken dat je piekergedachten er zijn en laat ze er zijn

Als je piekergedachten weg probeert te duwen of krampachtig probeert om niet aan ze te denken zal je er juist meer aan gaan denken en er dus meer last van hebben. En dat is nu juist niet de bedoeling! Probeer de volgende oefening maar eens; probeer eens een minuut lang niet aan een roze olifantje te denken. Vink tijdens deze minuut op een blaadje hoe vaak je het olifantje in gedachten langs zag komen. Het zullen aardig wat streepjes zijn.. Proberen niet te denken of je gedachten stop te zetten zal dus averechts werken. Laat je gedachten er zijn zoals ze zijn, maar neem ze niet te serieus. Het zijn maar gedachten die komen en ook vanzelf weer gaan. Jij bepaalt of je er wel of geen aandacht aan besteed.

Stap 3 ga actief aan de slag met het creëren van rust in je hoofd

Dit doe je door je aandacht te verleggen door middel van. concentratieoefeningen. Een goede oefening is je aandacht verleggen naar je lichaam door een ademhalingsoefening. De oefening gaat als volgt:

Begin met 1 minuut. Ga comfortabel zitten op een stoel en zorg dat je, je voeten stevig op de grond zet. Leg je handen op je buik en voel hoe je buik bij het ademen op een neer gaat. Laat ondertussen je gedachten (over de oefening, het weer, je boodschappenlijstje ;-)) er gewoon zijn, maar besteed er gedurende een minuut even geen aandacht aan. Na de minuut mag je weer volop denken, nu ligt de aandacht even bij je ademhaling. Als je afdwaalt is dat niet erg, probeer rustig terug te keren naar je ademhaling. Eventueel kun je tijdens het ademhalen in gedachten zeggen; inademen, uitademen, inademen, uitademen. Dit help je om nog beter je aandacht bij de oefening te houden. Probeer deze oefening elke dag te herhalen en bouw het aantal minuten op.

Als je consequent oefent zal de heftigheid van jouw piekergedachten afnemen en ervaar je meer rust in je hoofd. Verwacht geen snelle oplossing, maar wees blij met elk klein resultaat dat je haalt. Lukt het je ook na diverse pogingen niet om rust te creëren? Dan is het raadzaam om professionele hulp in te roepen. Door middel van mindfulness training kan ik je helpen meer rust te krijgen in je hoofd.

Conclusie:

Veel mensen die last hebben van piekergedachten proberen hun gedachten stop te zetten om zo het piekeren te doen ophouden. Dit kan kortstondig helpen, maar wil je langdurig meer rust in je hoofd dan werken andere strategieën beter. Door je gedachten niet te serieus te nemen, maar wel te erkennen en door je aandacht te verleggen zal je op termijn meer rust ervaren. Wanneer het zelfstandig niet lukt om meer rust te gaan ervaren is mindfulness therapie het overwegen waard.

©Jitka van Roermund, februari 2018

 

©Jitka van Roermund, 2018

Jitka van Roermund, Loopbaancoach & -adviseur, Oranjestraat 10, 7451 CC Holten, 0653261174, info@hsploopbaanbegeleiding.nl